VU Matematikos ir informatikos fakulteto studentai renkasi kursinių, bakalauro temas ir atlieka tyrimus. Vienas iš programų sistemų 4 kurso studentų – Andrej Kuznecov šiais metais rašė bakalaurinį darbą apie mokymosi gerinimą, integruojant virtualią realybę. Su juo kalbėjome apie šios temos aktualumą, atradimus bei programų sistemos studijas.
Kodėl pasirinkote rašyti darbą šia tema?
Pasirinkau šią temą, nes mane suintrigavo galimas virtualiosios realybės įrangos ir sistemų pritaikymas ugdyme. Atrodė, jog ši sfera yra dar gana nauja ir turi didelį potencialą pakeisti arba papildyti įprastinį mokymosi procesą.
Kas labiausiai sužavėjo, nustebino rašant darbą?
Virtualiosios realybės mokymosi aplinkos jau šiomis dienomis yra daug kur plačiai naudojamos ir pritaikomos ir tampa neatsiejama kai kurių industrijų dalimi – greitai tobulėja tiek virtualiosios realybės įranga, tiek pačios VR sistemos. Šiuo metu naudojantis virtualiosios realybės aplikacijomis yra reikalingas galingas asmeninis kompiuteris (kitais atvejais – telefonas). Tačiau šie reikalavimai yra ženkliai mažinami su kiekviena naujos įrangos iteracija – naujos įrangos versijos išleidimu, pavyzdžiui, kalbant apie telefonus – naujo iPhone telefono (iteracija) kiekvienais metais.
Galima nuspėti, jog 2-3 metų laikotarpyje tam, kad būtų galima naudotis aukščiausio lygio virtualiosios realybės sistema, nebus reikalinga jokia papildoma įranga – užteks tik VR šalmo.
Kuo ši tema yra įdomi ir aktuali?
Mano manymu, ši tema yra aktuali, nes šiomis dienomis VR įrankis smarkiai populiarėja ir tampa vis labiau prieinamas naudotojams (mažėja jo kaina, didėja paklausa, pasiūla). Todėl kyla klausimas, kaip virtualią realybę galima pritaikyti ir kitose sferose, kur tai būtų prasminga. Viena iš tokių sferų yra mokymas, kur dažnai yra pritaikomos naujosios technologijos – projektoriai, kompiuteriai, virtualios mokymosi aplinkos, nuotolinis mokymasis ir pan.
Šiais laikais dauguma žmonių, ypač studentų, privalo išmokti didelį kiekį informacijos, todėl yra svarbu ieškoti ir įvertinti naujus būdus, kaip tas žinias galima veiksmingai įsisavinti. Vienas iš tokių būdų yra mokymosi aplinkos virtualios realybės pasauliuose naudojimas, kuris pagerina mokymosi patirtį ir aktyviai įtraukia vartotojus, padeda jiems išmokti bei atsiminti informaciją.
Ką pavyko atrasti, sužinoti?
Virtualiosios realybės įranga jau dabar yra plačiai pritaikoma tokiose srityse kaip aviacija, kariuomenė, medicina, švietimas, transportas ir kt. Šis pritaikymas gali būti įvairus. Vienas iš būdų – išbandyti tam tikrus veiksmus virtualioje realybėje prieš bandant juos atkartoti realybėje, tam, kad žmonės būtų susipažinę su pagrindiniais veiksmais ir reikalavimais. Tai yra aktualu medicinoje, pavyzdžiui, chirurgijoje, kur būsimieji daktarai atlieka operacijas virtualioje realybėje nerizikuodami žmonių sveikata arba kariuomenėje, kai kariai atlieka tam tikros strategijos įgyvendinimą virtualiame karo lauke.
Kitas pritaikymas yra kitokio pobūdžio – vietoj realių užduočių atlikimo virtualioje realybėje, naudotojai išmoksta ką nors tokiu būdu, kuris realybėje nėra įmanomas. Pavyzdžiui, naudotojai gali per vieną popietę aplankyti visus žymiausius pasaulio muziejus ir gražiausias žemynų vietas, pasinaudoję aplikacija „Google Expeditions“ arba modeliuoti, projektuoti bei jungti įvairias nanomolekules į sudėtingas struktūras aplikacijoje „Nanome“. Visos šios ir daugelis kitų technologijų jau dabar yra pritaikomos ir naudojamos visame pasaulyje.
Kaip manote, kam šis darbas gali būti naudingas?
Šis darbas gali būti naudingas visiems, kuriuos domina virtualiosios realybės įranga, jos panaudojimas ir galimybė kurti mokomojo tipo VR programų sistemą. Pats šiuo metu jau esu sukūręs virtualiosios realybės mokymosi aplinką, skirtą supažindinti naudotojus su algoritmų ir duomenų struktūrų rikiavimo algoritmais. Pirminiai sistemos vertintojų atsiliepimai yra teigiami ir nuteikia optimistiškai, motyvuoja aplikaciją tobulinti.
Kodėl pasirinkote programų sistemų studijas?
VU Programų sistemų studijas pasirinkau norėdamas gilintis į programavimo sritį ir mokytis pilno programų kūrimo proceso bei susipažinti su šios sferos profesionalais – dėstytojais. Studijas siūlyčiau rinktis tiems, kuriuos domina programavimas, informacinės technologijos ar kompiuterių mokslas. Išmokau daug su minėtomis temomis susijusios informacijos, kuri padėjo pradėti programuotojo karjerą ir suintrigavo mokytis toliau.