Vilniaus universitetas, kaip vienas iš projekto partnerių, kartu su UAB „Taikomasis dirbtinis intelektas“ ir UAB „INNTEC“ pradėjo įgyvendinti projektą „5G ir dirbtiniu intelektu paremta viešojo transporto optimizavimo sistema“ Nr. 08-004-K-0005“. Projektas finansuojamas Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės plano „Naujos kartos Lietuva“ lėšomis.
Projekto biudžetas: 1.399.925,46 Eur, iš jų projektui skiriamos finansavimo lėšos - Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės lėšos sudaro iki 848 445,71 Eur.
Projekto veiklų vykdymo pradžia – 2024 m. vasaris.
Projekto veiklų vykdymo pabaiga – 2025 m. gruodis.
Projekto tikslas - inovatyvios 5G bei DI sprendimais paremtos transporto optimizavimo ir rekomendacijų sistemos sukūrimas, eksploatavimas ir vartotojų įvertinimas, siekiant populiarinti viešąjį transportą.
Projekto dėka, kartu su partneriais, siekiant sukurti 5G bei DI sprendimais paremtą transporto optimizavimo ir rekomendacijų sistemą planuojama atlikti mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros veiklas.
Pirmuoju mokslinių tyrimų etapu bus tiriamas 5G įrangos veikimas realiomis sąlygomis bei apibrėžtas tinkamos įrangos savybių sąrašas. Antruoju - bus siekiama įdiegta įranga surinkti reikalingus duomenis, skirtus modelių apmokymui, arba imituojant realias sąlygas bus bandoma gauti kuo panašesnius duomenis į realius. Nuo trečiojo iki šeštojo etapo bus kuriami sistemų pirminiai maketai – surinkti duomenys bus panaudoti DI modelių treniravimui, modeliai bus integruoti atitinkamose programinėse sąsajose bei atliktas maketų testavimas realiomis sąlygomis. Eksperimentinės plėtros pirmuoju etapu bus siekiama aprašyti 5G DI modelių prototipų reikalavimus, pagal kuriuos bus vystomos atitinkamos sistemos. Antrajame etape bus kuriami produktų prototipai, kurie bus išbandomi ir demonstruojami realiomis sąlygomis. Trečio etapo metu, remiantis testavimo rezultatais, bus vystomos bandomosios sistemų versijos, atliekami versijų galutiniai išbandymai. Per paskutinį eksperimentinės plėtros etapą bus atliekami bandomųjų versijų diegimai klientų sistemose ir gaunami produkto veikimo bei kokybės vertinimai.
Šiuo metu rinkoje yra siūloma nemažai nedidelio masto sistemų, gebančių fiksuoti eismo dalyvius bei priimti atitinkamus sprendimus. Visgi, plataus masto sistemų (miesto lygmenyje) nėra daug, o sistemos, kuri rinktų 5G prieigos vartotojų duomenis, fiksuojančios įvykius su stacionariomis ir mobiliomis kameromis bei pagal gautus duomenis teikiančios tam tikras išvadas rinkoje dar nėra. Projekto metu numatoma sukurti tokią sistemą, kuri su stacionarių ir mobilių kamerų, 5G ryšio bei DI sprendimų pagalba gebės fiksuoti su transportu ir/ar eismo dalyviais susijusius įvykius bei pateiks atitinkamas rekomendacijas tiek eismo dalyviams, tiek partneriams: maršrutų pasiūlymus, įspėjimus apie eismo įvykius, viešojo transporto apkrovos prognozes ir t.t.