Nors informacijos ir ryšių technologijų (IRT) specialistų trūkumas tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje milžiniškas, mūsų šalyje šios krypties studijas baigia tik vienas iš dviejų jas pradėjusių studentų. Tam įtakos turi net kelios priežastys: gajus mitas, kad dirbti IRT gali net savamoksliai, anksti gauti darbo pasiūlymai, nepakankama ugdymo kokybė. Siekdami rasti būdų, kaip užauginti kvalifikuotus specialistus, vienijasi mokslo ir verslo sektoriai.

Verslo sektoriaus atstovai, matydami kvalifikuotos darbo jėgos trūkumą, pradeda remti universitetus – tokios iniciatyvos virsta ne tik stipendijomis studentams, bet kartu ir motyvacija bei supratimu, kad išsilavinimas ir žinios yra vertinamos, reikalingos.

2022 10 13 VU MIF studentai900x600

Kodėl svarbu išsilavinimas?

„Mes turime suprasti, kad informacinių technologijų sektorius vystosi dinamiškai, greitai, bet ne chaotiškai. Todėl principų, tendencijų, dėsnių, kurie veikia, supratimas padeda būsimam darbuotojui susigaudyti kintančioje situacijoje, leidžia veikti apribotų duomenų sąlygomis, mokėti aiškiai pristatyti ir argumentuoti savo sprendimus visuomenei, užsakovams“, – sako Vilniaus universiteto Matematikos ir informatikos fakulteto (VU MIF) Programų sistemų katedros docentė Kristina Lapin.

„Infobalt“ paskelbtoje 2020 m. skaitmeninės ekonomikos apžvalgoje nurodoma, kad Lietuvoje trūksta bent 20 000 IRT specialistų. Įmonės, matydamos tokią tendenciją, imasi iniciatyvų ir ieško būdų, kaip motyvuoti studentus ne tik pasirinkti, bet ir pabaigti studijas.

Kokia vertę studentui sukuria verslo ir ugdymo įstaigų bendradarbiavimas?

VU savo lėšomis yra įsteigęs progines 450 metų sukakties stipendijas, skatinančias spręsti finansines aukštojo mokslo prieinamumo problemas. Jas gauna 100 studentų. Prie VU įsteigtų 450-mečio stipendijų papildomomis stipendijomis prisideda ne viena įmonė, MIF studentams paramą skiria „Coherent Solutions“, „EPAM sistemos“.

Studentai, gavę šias stipendijas, sako, kad toks tiek verslo, tiek ugdymo įstaigos palaikymas suteikia daug motyvacijos mokytis ir judėti į priekį.

Pasak VU MIF studento Simo Mickevičiaus, įmonių indėlis prisidedant prie rėmimo stipendijomis yra naudingas visiems: „Studentams tai yra būdas patenkinti pirminius gyvenimo poreikius. Universitetui padeda pritraukti daugiau studentų į savo studijų programas ir juos išlaikyti. Įmonei tai būdas studentus supažindinti su savo kompanija ir pritraukti būsimus jaunus specialistus.“

UAB „Coherent Solutions“ vadovė Lina Šiumetė teigia, kad bendradarbiavimas su universitetais yra svarbi įmonės strateginė kryptis, kurios ilgalaikis tikslas – skatinti jaunuolius rinktis informacinių technologijų krypties specialybes, nes svarbu ne tik bendrosios žinios, bet ir kvalifikacija.

„Esame tarptautinės kompanijos dalis, mūsų klientai yra tarptautinės įmonės, todėl darbuotojams keliami itin aukšti kvalifikacijos reikalavimai. Universitete įgyjamas stiprus teorinis pagrindas didele dalimi lemia tolimesnės karjeros mūsų įmonėje sėkmę, todėl prisidėdami prie talentų auginimo įsteigėme skatinamąsias stipendijas studentams, rodantiems aukščiausius mokymosi rezultatus“, – sako L. Šiumetė.

„Coherent Solutions“ vadovė pažymi, kad skirti stipendijas konkrečiai VU MIF studentams buvo nuspręsta tikslingai – tai lemia augantis programuotojų poreikis: „Jei žiūrėtume įmonės mastu, .NET, JAVA ir Front End departamentai šiuo metu yra didžiausi, tokių specialistų poreikis sparčiai auga.“

„Coherent Solutions“ įmonėje taip pat dirba ne vienas VU MIF studentas. Kaip pažymi L. Šiumetė, VU absolventai randa vietą įvairiuose departamentuose – nuo mobiliųjų programėlių iki verslo analitikos.

2022 10 13 VU MIF studentai2 900x600

Kuo skiriasi programuotojas nuo IRT specialisto?

VU MIF strategijos ir bendrųjų reikalų prodekanė doc. Jurgita Markevičiūtė dažnai bendrauja su įmonėmis, kurios į fakultetą kreipiasi ieškodamos darbuotojų: „Rinkoje labai jaučiamas darbuotojų trūkumas, tačiau įmonių atstovai kalbėdami su mumis pabrėžia, kad jiems svarbu išsilavinimas, kritiškas mąstymas, ambicingumas ir gebėjimas ne tik atlikti užduotis, bet ir suprasti procesus, veikimo principas. Visa tai suteikia išsilavinimas universitete.“

Studijos universitete trunka ketverius metus, programavimo kursai – keletą mėnesių. Kokie pagrindiniai skirtumai?

„Kursai, galima sakyti, suteikia NET ir TIK programavimo kompetencijas. Noriu paaiškinti, kaip atrodo visas darbų skirstymo procesas: tam, kad programuotojas gautų konkrečią užduotį, analitikai kartu su užsakovais nagrinėja naudotojų poreikius, formuoja reikalavimus sistemai ir ją projektuoja. Galiausiai padalina į mažus darbus, kurie nukeliauja iki programuotojo. Tai yra visa grandinė programų sistemų kūrimo projekte vykdomų veiklų. Kursai gali išmokyti vienos ar kelių operacijų, bet ne visumos“, – paaiškina doc. K. Lapin.

Pasak „Coherent Solutions“ vadovės, Lietuvos darbo rinkoje esantis specialistų skaičius iki galo nepatenkina verslo poreikių, todėl įmonėms labai svarbu prisidėti prie aukštojo mokslo stiprinimo ir skatinti studentus siekti žinių. Kita aukštos kvalifikacijos specialistais suinteresuotos įmonės veiklos dalis nukreipta į praktinių įgūdžių stiprinimą – visi norintys gali pretenduoti į „Coherent Solutions“ organizuojamus JAVA, didžiųjų duomenų ar kitos srities kursus, kuriuos veda kompetentingi įmonės darbuotojai.

„Rinkoje reikalingo IRT specialisto kelias nėra trumpas, dėl specialistų trūkumo dažnai studentai susigundo paprastesnėmis pozicijomis, pirmaisiais atlyginimais, taip nežinodami, kokius kelius sau užkerta. Labai džiaugiuosi, kad įmonės noriai įsitraukia į ugdymo procesą. Jų parama kai kuriems studentams keičia likimus, o rinkai užaugina stiprius specialistus“, – bendradarbiavimu džiaugiasi prodekanė doc. J. Markevičiūtė.

2022-10-13