Dalyko sando aprašas

 

Dalyko sando kodas

(Course unit code)

ZKSA2114

Dalyko sando pavadinimas

(Course unit title)

Žmogaus ir kompiuterio sąveika

Dėstytojo (-jų) pedagoginis vardas, mokslo laipsnis, vardas ir pavardė

(Name and title of lecturer)

Doc. dr. Kristina Lapin

Katedra, centras

Programų sistemų katedra

Fakultetas, padalinys

Matematikos ir informatikos fakultetas

Dalyko sando lygis

(Level of course)

Pirmosios pakopos

Semestras

(Semester)

Pavasario (4)

ECTS kreditai

(ECTS credits)

4,5

VU kreditai

(VU credits)

3

Auditorinės valandos

Viso dalyko  64

 

Paskaitų  32

 

Seminarų

 

Pratybų 

 

Laboratorinių darbų  32

 

Konsultacijų

Reikalavimai

(Prerequisites)

Vizualaus programavimo pradmenys

 

Dėstomoji kalba

(Language of instruction)

Lietuvių

Dalyko sando tikslai ir numatomi gebėjimai

(Objectives and learning outcomes)

Baigę kursą, studentai:

– suvoks žmogaus ir kompiuterio sąveikos sąvokas, problemas ir svarbą,
– supras, kaip kurti interfeisus skirtingiems naudotojams,  užduotims ir aplinkoms,

– susipažins su naudotojų pažinimo charakteristikomis
– įgys grupinio darbo įgūdžių: supras interfeiso architekto vaidmenį programų sistemos kūrimo komandoje,
– gebės taikyti naudotojui palankaus projektavimo principus programų sistemų kūrimo projekte,

- išmoks analizuoti ir specifikuoti naudotojų poreikius,

– išmoks vykdyti panaudonaudojamumo vertinimus ir apiforminti jų rezultatus,

– išmoks pasirinkti interfeiso kūrimo įrankį, atsižvelgiant į projekto reikmes,

– gebės kurti ir vertinti interfeiso eskizinius ir detalius prototipus.

Dalyko sando turinys

(Course unit content)

1.          Žmogaus-kompiuterio sąveikos apžvalga: įvadas, atsiradimo istorija, svarba, ateitis.

2.          Žmogaus ir kompiuterio sąveikos inžinieriaus vaidmuo programų sistemų gyvavimo cikle: naudotojų analizė, poreikiai ir tikslai.

3.          Naudotojo fiziniai gebėjimai: jutimo organai (rega, klausa ir kiti), sąmonė ir pažinimas, atmintis.

4.          Panaudojamumas: tikslai, sėkmės kriterijai, reikalavimai ir matai, principai.

5.          Panaudojamumo vertinimas: modeliais paremti metodai, ekspertų tikrinimai, testavimas, eksperimentai.

6.          Naudotojo interfeiso kūrimą remiančios priemonės: aprašo kalbos, priemonių taksonomija.

7.          Naudotoui palankios projektavimo metodikos, scenarijų kūrimas, socialinio poveikio vertinimas, teisiniai ir etiniai  aspektai.

8.          Grafinio naudotojo interfeiso projektavimas: įvadas, metaforos, piktogramos, įvairių platformų stiliai, lygmenys, metodikos.

9.          Tiesioginio manipuliavimo ir virtualios naudotojo aplinkos.

10.       Meniu, formos ir dialogų langai.

11.       Bendradarbiavimas ir dalyvavimas socialiniuose tinkluose

12.       Rekomendacijos (navigavimo, spalvinimo, neįgaliems, dėmesio atkreipimo, įvesties ir kitos), principai (naudotojų įgūdžiai ir užduotys, sąveikos stilius, „auksinės interfeiso kūrimo taisyklės“, klaidų prevencija ir kiti), teorijos (lygmenys, veiksmų–etapų modelis, GOMS modelis, gramatikos).

ŽKS standartai

Pagrindinės literatūros sąrašas (Reading list)

1.    Lapin, K. (2003). Žmogaus ir kompiuterio sąveikos mokymo priemonė. http://www.mif.vu.lt/~moroz/priemone/hci.pdf 

2.    Žmogaus ir kompiuterio interfeiso laboratorinių darbų metodinė priemonė, 2007.

3.    Preece, J., Rogers, Y., Sharp, H.. Interaction Design: beyond human-computer interaction, John Wiley & Sons, Inc. 2002, 2007.

4.    Shneiderman, B., Plaisant, C. Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction, 4th edition, Pearson/ Addison-Wesley, 2005.

5.   Čaplinskas, A. (1998). Programų sistemų inžinerija. II  dalis. Vilnius: MII.

Papildomos literatūros sąrašas

1. Dix, A., Finlay, J., Abowd, G., Beale, R. Human Computer Interaction. London: Prentice Hall Europe, 2003.

2.Faulkner, Ch. The Essence of Human-Computer Interaction., Pearson Prentice Hall,1996.

Mokymo metodai

(Teaching methods)

Paskaitose yra derinamas apžvalginis ir probleminis mokymas: pristatomos sąvokos iliustruojamos konkrečiais interfeisų kūrimo pavyzdžiais.

Per pratybas studentų komandos atlieka ir atsiskaito penkis laboratorinius darbus:
1) esamų interfeisų trūkumų referatas, 2) naudotojų charakteristikos ir panaudojamumo tikslai, 3) eskizinis prototipas ir jo vertinimas, 4) patobulinto interfeiso testavimas, 5) detalaus prototipo euristinis tikrinimas.

Pratybų metu studentams aiškinami grupinių laboratorinių darbų tikslai ir struktūra. Studentai yra konsultuojami konkrečiais projekto vykdymo klausimais. Parengtų grupinių laboratorinių darbų  pristatymai vyksta  užsiėmimų metu.

Lankomumo reikalavimai

(Attendance requirements)

Būtina dalyvauti 50% paskaitų.

 

Atsiskaitymo reikalavimai (Assessment requirements)

Egzaminą raštu gali laikyti studentai, sėkmingai atlikę ir apgynę nemažiau  kaip 60% laboratorinių darbų.

Vertinimo būdas

(Assessment methods)

Kaupiamasis įvertinimas: 50% – laboratoriniai darbai , 50% –  egzaminas.

Aprobuota katedros

2009-12-14

Patvirtinta Studijų programos komiteto

2010-02-10