Dalyko sando aprašas
Dalyko sando kodas (Course
unit code) |
|
Dalyko sando pavadinimas (Course
unit title) |
Specialybės kalba |
Dėstytojo (-jų) pedagoginis
vardas, mokslo laipsnis, vardas ir pavardė (Name
and title of lecturer) |
Doc. dr. Daiva
Sinkevičiūtė |
Katedra, centras |
Lietuvių kalbos katedra |
Fakultetas, padalinys |
Filologijos |
Dalyko sando lygis (Level
of course) |
|
Semestras (Semester) |
Pavasario (4)
|
ECTS kreditai (ECTS credits) |
3 |
VU kreditai (VU credits) |
|
Auditorinės valandos |
|
|
Paskaitų
16
|
|
Seminarų
32
|
|
Pratybų
|
|
|
|
|
Reikalavimai (Prerequisites) |
Studentai laisvai kalba lietuviškai ir geba
reikšti savo mintis |
Dėstomoji kalba (Language of instruction) |
Lietuvių |
Dalyko sando tikslai ir
numatomi gebėjimai (Objectives and learning outcomes) |
Tikslas: ugdyti būsimųjų matematikos ir informatikos
mokytojų kalbinę kompetenciją ir sąmoningą požiūrį į taisyklingą lietuvių
kalbą. Numatomi gebėjimai: įgyti teorinius specialybės kalbos
pagrindus, įtvirtinti bendrinės kalbos vartojimo normas, ypač kreipiant
dėmesį į tartį ir kirčiavimą, perprasti svarbiausius matematikos,
informatikos ir edukologijos terminijos vartojimo ir tvarkybos principus,
išmokti kurti, rengti ir rašyti įvairius specialybės tekstus, gebėti juos
tinkamai pateikti ir įforminti, tinkamai vartoti viešąją dialoginę ir
monologinę kalbą būsimoje profesinėje veikloje. |
Dalyko sando turinys (Course
unit content) |
Valstybinė kalba, valstybės
kalbos politikos tikslai. Specialybės ir profesijos kalba, jos santykis su
bendrine kalba (funkciniais stiliais, postiliais) ir kitomis kalbomis.
Rašytinė ir sakytinė kalba. Viešoji ir neviešoji kalba. Kalbos norminimas
(kodifikavimas), svarbiausios kalbos teorijos sąvokos ir praktinis jų
taikymas. Specialybės viešųjų kalbų
rengimo principai ir metodika. Monologinės ir dialoginės viešosios
specialybės kalbos bruožai, raiškaus, stilingo ir efektyvaus kalbėjimo
principai. Kalbos struktūra, turinio logika, kompozicijos stilistika,
pasirengimo ir pateikimo formos; pagalbinės kalbos rengimo priemonės.
Bendravimo su auditorija problemos; klausymosi ir girdėjimo kultūra.
Pasirengimas dialogui, jo strategija, vadovavimas dialogui. Dialogas
mokykloje: pokalbis su mokiniais per pamoką, pašnekesys ne pamokos metu,
diskusija. Pagrindinių tarties ir kirčiavimo nuostatų taikymas rengiant
viešąsias kalbas. Viešojo kalbėjimo turinio ir kalbėtojo išorinio stiliaus
etika. Specialybės tekstų rašymo
principai ir metodika. Efektyvaus ir tikslingo rašymo principai. Praktiniai
patarimai rengiantiems rašto darbus. Rašymo negalia ir jos vengimo būdai.
Duomenų teikimo tvarka oficialiuosiuose dokumentuose. Matematikos,
informatikos, pedagogikos terminija ir terminologija, terminų kirčiavimo
ypatumai (priešpaskutinio skiemens ir žodžio galo taisyklių taikymas).
Kalbiniai ir loginiai terminų reikalavimai. Terminų motyvacija. Vientisiniai
ir sudėtiniai terminai. Vidiniai ir išoriniai terminijos šaltiniai. Lietuviškų
žodžių terminizavimas. Terminų skolinimasis. Santrumpos ir sutrumpinimai. Specialybės
tekstų kalbos ypatumai. Bendrasis leksikos fondas. Senųjų ir naujųjų
svetimybių vartojimo problemos, jų ryšiai su specialybės terminais.
Tarptautiniai žodžiai ir jų vartojimas. Vertiniai, žodžių reikšmių klaidos.
Žodžių giminės, skaičiaus ir formos vartojimo ir kitos morfologijos klaidos.
Neteiktina priesagų ir priešdėlių vartosena. Dūrinių darybos problemos.
Linksnių vartojimo klaidos. Prielinksnių vartojimo klaidos. Šalutinių sakinių
jungimo problemos. |
Pagrindinės literatūros sąrašas
(Reading list) |
1. A. Kazlauskienė, E.
Rimkutė, A. Bielinskienė, Bendroji ir specialybės kalbos kultūra, Kaunas:
Pasaulio lietuvių centras, 2008. 2. Valstybinės lietuvių kalbos komisijos
nutarimai, Vilnius: MELI, 1998 (ir taip
pat kiti www.vlkk.lt). 3. Kalbos patarimai (1.
Gramatinės formos ir jų vartojimas, Vilnius: MELI, 2002; 2. Sintaksė:
linksnių vartojimas (S 1), Vilnius: MELI, 2003; Sintaksė: prielinksnių
vartojimas (S 2), Vilnius: MELI, 2004; Sintaksė: įvairūs dalykai (S 3), Vilnius: MELI, 2003; Leksika: skolinių vartojimas
(L1), Vilnius: MELI, 2005). 4. Ž. Pečiulis, Efektyvi
komunikacija, Vilnius: Versus Aureus, 2004. |
Papildomos literatūros sąrašas |
1. V. Celiešienė, J. Džežulskienė, Profesinės kalbos
pagrindai, Kaunas: Technologija, 2009. 2. Kanceliarinės kalbos patarimai, Vilnius: MELI, 2002. 3. Z. Nauckūnaitė, Iškalbos mokymas, Kaunas: Šviesa, 2001. 4. Z. Nauckūnaitė, Prezentacijos
menas, Vilnius: Gimtasis žodis, 2007. 5. J. Šukys, Kalbos patarimai matematikos
mokytojams, Vilnius: MELI, 1998. |
Mokymo metodai (Teaching methods) |
Paskaitos, seminarai,
interaktyvūs mokymo metodai, savarankiškas darbas. |
Lankomumo reikalavimai (Attendance requirements) |
Ne mažiau nei 70% seminarų, paskaitas lankyti
pageidautina. |
Atsiskaitymo reikalavimai (Assessment requirements) |
Egzaminas raštu. Abudu rašto darbai, rašomi per
semestrą, turi būti įvertinti teigiamai, atsiskaityta savarankiškai parengta
viešoji kalba. |
Vertinimo būdas (Assessment methods) |
Taikomas kaupiamasis vertinimas: 45% (tarpinis
vertinimas) + 10% (viešoji kalba) + 45% atsiskaitymas semestro pabaigoje. |
Aprobuota katedros |
2010-03-19 |
Patvirtinta Studijų programos
komiteto |
2010 |