PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
švietimo ir mokslo ministro
2004 m. sausio 22 d. įsakymu Nr. ISAK-87
1. Reglamentas taikomas pagrindinėms
universitetinėms studijoms. Šio reglamento paskirtis yra:
1.1. padėti aukštosioms mokykloms
rengti ir vertinti studijų programas;
1.2. orientuoti ekspertus, kurie
vertina studijų programas;
1.3. informuoti studentus,
darbdavius ir profesines asociacijas
apie įgyjamą aukštąjį išsilavinimą;
2. Matematikos studijų kryptis priklauso fizinių mokslų studijų sričiai,
krypties kodas 0lPl.
3.
Baigus šios krypties studijas suteikiamas matematikos bakalauro laipsnis, liudijamas bakalauro diplomu.
4. Studijų apimtis yra ne mažesnė kaip 140 kreditų, galima dieninė, vakarinė ir neakivaizdinė studijų
forma.
5. Pagrindinės priėmimo sąlygos:
5.1. ne žemesnis kaip vidurinis
išsilavinimas;
5.2. mokomieji dalykai, kurie
turėtų būti pasirenkami bendrojo lavinimo mokykloje - matematika, informatika arba fizika.
6.
Pagrindiniai studijų tikslai:
6.1. išugdyti poreikį domėtis matematika ir taikyti ją įvairiomis aplinkybėmis;
6.2. išugdyti plačią erudiciją,
kūrybinį ir kritinį mąstymą, intelektualaus pasitenkinimo jausmą studijuojant
ir dirbant;
6.3. suteikti žinių ir gebėjimų, reikalingų darbui su matematika
susijusiose srityse;
6.4. išugdyti gebėjimą išlaikyti
profesinę kompetenciją per visą gyvenimą trunkantį mokymąsi.
7. Kiekviena programa (jos turinys ir vykdymas) turi užtikrinti, kad absolventas bus sukaupęs pakankamai žinių (8 punktas), mokės formuluoti ir pagrįsti matematinius teiginius, gebės išsiaiškinti su matematika susijusius reiškinius (9 punktas), gebės taikyti matematiką praktinėje bei profesinėje veikloje (10 punktas), mokės veikti ne vien su matematika susijusiose srityse (11 punktas). Šis skirstymas į 8, 9, 10 ir 11 punktus yra sutartinis.
8. Žinios:
8.1. pagrindinės matematinės
analizės, algebros, geometrijos, diskrečiosios matematikos, diferencialinių lygčių, skaitinių
metodų, tikimybių teorijos ir matematinės statistikos sąvokos, apibrėžimai, teoremos, įrodymai;
8.2. aibės, vieno ir kelių kintamųjų
funkcijos, jų ribos, išvestinės, integralai, kompleksinio kintamojo funkcijos;
8.3. grupės, žiedai, kūnai, polinomai;
8.4. tiesinės erdvės, Euklido erdvės, tiesiniai operatoriai;
8.5. vektoriai, tiesės ir
plokštumos, antros eilės kreivės ir paviršiai, transformacijos;
8.6. kombinatorikos, grafų teorijos ir matematinės logikos pagrindai;
8.7. paprastosios diferencialinės
lygtys, tiesinių diferencialinių lygčių sistemos, diferencialinių lygčių skaitiniai sprendimo metodai;
8.8. tikimybinė erdvė, atsitiktiniai
dydžiai, jų skirstiniai ir skaitinės charakteristikos, didžiųjų skaičių dėsnis ir centrinė ribinė teorema;
8.9. matematinės statistikos
uždaviniai, parametrų įverčiai ir hipotezių tikrinimas;
8.10. matematinio modeliavimo
teoriniai pagrindai, determinuoti ir stochastiniai matematiniai modeliai;
8.11. programavimas ir programavimo kalbos,
duomenų bazės ir informacinės sistemos, algoritmai ir duomenų struktūros,
interneto technologijų pagrindai,
matematikos programinė įranga;
8.12. matematikos
raida;
9. Pažintiniai gebėjimai:
9.1. mokėjimas taikyti
įvairius matematinių teiginių įrodymo būdus (dedukcinis metodas, matematinė indukcija, prieštaros
metodas ir kiti);
9.2. gebėjimas analizuoti gamtos, socialinius, ekonomikos reiškinius ir
sudaryti šių reiškinių matematinius
modelius;
9.3. mokėjimas atskleisti ir pagristi abstrakčių matematinių modelių
savybes bei taikyti jas
įvairių modelių sąryšiams tirti;
9.4. nusimanymas apie naujas ir reikšmingas matematikos tyrimų ir plėtros
problemas.
10. Praktiniai gebėjimai:
10.1. mokėjimas
aiškiai ir suprantamai pateikti mokslinę medžiagą bei argumentus;
10.2. gebėjimas
parinkti tinkamus matematinius metodus ir taikyti juos realioms problemoms spręsti;
10.3. mokėjimas taikyti algoritmus praktiniams uždaviniams spręsti;
10.4. informacinių technologijų taikymas matematikos uždaviniams spręsti
bei kompiuterinių programų
kūrimas matematiniams modeliams tirti;
10.5. gebėjimas interpretuoti
gautus matematinio modelio tyrimo rezultatus.
11. Perkeliamieji gebėjimai:
11.1.
logiškas ir analitinis mąstymas;
11.2.
informacijos paieška ir tvarkymas;
11.3. gebėjimas analizuoti problemą;
11.4. gebėjimas apibendrinti ir pagrįsti išvadas;
11.5. mokėjimas taikyti informacines technologijas;
11.6. mokėjimas veiksmingai bendrauti su įvairių sričių specialistais;
11.7. gebėjimas
įsisavinti naujas žinias.
12. Studijų
programų
rengėjai ir jų vykdytojai turi žinoti, iš kurių dėstomųjų dalykų studentai įgis
žinių, mokėjimų bei įgūdžių, išvardytų 8 11 punktuose.
13. Bendrojo universitetinio lavinimo daliai skiriama ne mažiau kaip 12 proc. studijų programos
apimties. Ne mažiau kaip trečdalį
šios dalies apimties turi sudaryti fundamentalūs filosofijos bei pasaulėžiūros dalykai, apimantys ir fizinių mokslų srities filosofinius
pagrindus. Ne mažiau kaip dar vieną trečdalį šios dalies turi sudaryti
humanitarinės, socialinės ar meno studijos. Siūlytini dalykai:
filosofija, mokslo istorija,
psichologija, politologija, ekonomika,
teisė, užsienio kalbos.
14. Matematikos studijų pagrindų dalies apimtis - ne mažiau kaip 70 kreditų. Ne mažiau kaip 65 proc.
kiekvieno šios dalies dalyko studijų apimties turi sudaryti paskaitos, pratybos
ar laboratoriniai darbai.
Privalomi šios dalies dalykai - matematinė analizė (ne mažiau kaip 12 kreditų),
algebra (ne mažiau kaip
4 kreditai), geometrija (ne mažiau kaip 4 kreditai), diskrečioji matematika (ne mažiau kaip 4
kreditai), diferencialinės lygtys (ne mažiau kaip 4 kreditai), tikimybių teorija ir matematinė
statistika (ne mažiau kaip 4 kreditai), skaitiniai
metodai (ne mažiau kaip 4 kreditai), matematikos programinė įranga (ne mažiau kaip 2 kreditai), informatikos pagrindai (ne mažiau
kaip 8 kreditai), fizika (ne mažiau
kaip 2 kreditai). Šioje dalyje turi būti ne
mažiau kaip 8 kreditai iš šių dalykų: diferencialinė geometrija ir topologija, skaičių
teorija, kompleksinio kintamojo funkcijų teorija, funkcinė analizė, matematinės
fizikos lygtys, optimizavimo
metodai, matematinio modeliavimo
pagrindai.
2.1. įrašau 14 punkte vietoj skaičiaus 65 skaičių 50;*
15. Specialaus lavinimo dalies apimtis - ne mažiau kaip
25 proc. studijų programos
apimties, ne mažiau kaip pusė šios apimties turi būti alternatyviai
pasirenkamieji dalykai. Matematikos
dalykams skiriama ne mažiau kaip pusę visos studijų programos
apimties kreditų. Šios dalies dalykai: matematinė
logika, kombinatorika ir grafų teorija, atsitiktiniai procesai, tikimybių teorijos ribinės
teoremos, grupių teorija, operacijų tyrimas, variacinis skaičiavimas, įvairios matematinių modelių
teorijos. Specialaus lavinimo daliai taip pat priklauso informatikos dalykai ir
modeliuojamų objektų pažintiniai
dalykai. Baigiamasis
darbas (projektas) priskiriamas alternatyviai pasirenkamiems dalykams ir skiriama ne mažiau kaip 8 kreditai.
2.2. išdėstau
15 punktą taip:
15. Specialaus lavinimo dalies
apimtis - ne mažiau kaip 25 proc.
studijų programos apimties, ne mažiau kaip
pusė šios apimties turi būti alternatyviai pasirenkamieji dalykai. Ne mažiau kaip pusė
specialaus lavinimo dalies apimties skiriama matematikos dalykams: matematinė logika, kombinatorika
ir grafų teorija, atsitiktiniai
procesai, tikimybių teorijos ribinės teoremos, grupių teorija, operacijų
tyrimas, variacinis skaičiavimas, įvairios matematinių modelių teorijos. Specialaus lavinimo daliai taip pat
priklauso informatikos dalykai ir modeliuojamų objektų pažintiniai dalykai. Baigiamasis darbas
(projektas) priskiriamas alternatyviai pasirenkamiems dalykams, jam skiriama ne mažiau kaip 8 kreditai . *
16. Ne
mažiau kaip 5 proc. studijų programos apimties turi būti palikta laisvam studento
pasirinkimui.
17. Studentas turi turėti galimybę
ne mažiau kaip 20 proc. studijų programos apimties rinktis iš alternatyvų.
Alternatyvoms priskiriami ir specializavimąsi atitinkantys dalykų rinkiniai.
Pageidautina, kad alternatyvas dėstytų skirtingi dėstytojai.
IV. STUDIJŲ PROGRAMŲ VYKDYMO REIKALAVIMAI
18. Visų studijų programų pagrindas yra
kompetentingi ir kvalifikuoti dėstytojai, kurie
sudaro bendrą mokslinę aplinką ir rodo pavyzdį studentams. Veiksniai, kuriais remiantis vertinama bendra dėstytojų kompetencija, yra patirtis, mokslinis lygis,
sugebėjimas bendrauti užsienio kalbomis, domėjimasis šiuolaikiniais dėstymo
metodais, pripažinimas profesinėse,
mokslinėse ir kitokiose bendrijose, dalyvavimas kvalifikacijos tobulinimo programose, domėjimasis studentų mokslo
reikalais.
19. Dėstytojai turi studijuoti mokslo bei technologijų naujoves, dalyvauti moksliniuose tyrimuose,
naujų metodų ir technologijų
kūrime. Dėstytojai turi tinkamai
patarti studentams dėl studijų planų ir karjeros. Dėstytojas turi žinoti ir suprasti kriterijus, kuriais
remiantis akredituojamos studijų programos.
20. Ne mažiau kaip pusę kiekvienos programos dalies
apimties turi dėstyti docentai ar
profesoriai, kurie skelbia savo
mokslinės veiklos rezultatus šios aukštosios mokyklos vardu.
21. Baigiamojo darbo (projekto)
vertinimo komisija turi būti sudaroma iš kompetentingų studijų krypties specialistų - mokslininkų, praktikų
profesionalų, galimų darbdavių
atstovų; komisijos pirmininkas turi
būti ne iš tos aukštosios mokyklos, kurios studijų programa yra baigiama.
22.
Sėkmingam studijų programos vykdymui užtikrinti būtina tokia
materialioji bazė:
22.1. auditorijos, atitinkančios higienos bei
darbo saugos reikalavimus, aprūpintos
šiuolaikine garso ir vaizdo aparatūra bei demonstravimo priemonės; vietų
skaičius jose turi būti pakankamas studijų programai vykdyti;
22.2.
bibliotekos, kuriose vadovėlių arba paskaitų konspektų skaičius
kiekvienam dalykui turi atitikti studijuojančiųjų poreikius. Turi būti pakankamai mokomosios
literatūros, kompiuterių ir tinkama programinė įranga (literatūros katalogai, paieškos sistemos, ryšys su stambesnių bibliotekų
duomenų bazėmis, interneto ryšys);
22.3. naudojamų
kompiuterių skaičius turi atitikti studijų programos poreikius. Visi kompiuteriai turi būti su standartiniais tekstų bei grafiniais programiniais paketais bei turėti
interneto ryšį. Būtina turėti šiuolaikinę matematikos programinę įrangą ir mokomąsias
programas.
__________________________________
* ĮSAKYMAS
DĖL ŠVIETIMO IR
MOKSLO MINISTRO 2004 M. SAUSIO 22 D. ĮSAKYMO NR.
ISAK-87 DĖL
STUDIJŲ KRYPČIŲ REGLAMENTŲ PATVIRTINIMO PAKEITIMO
2005 m. vasario 2 d. Nr. ISAK-160
Vilnius
Švietimo ir mokslo ministras Remigijus
Motuzas